Sosiale medier og internett marketsføring

Mediet facebook     

(30/10/10)
Har i de siste dager drevet å testet ut min fase to test av fasebokken (facebook). Har ikke brydd meg noe om det før til tross for vært tilknyttet internettbiz siden dets tidlige dager. Skjønner nå hvorfor blitt så pop, da det tiltaler noe i kjernen av menneskets iboende natur. Startet vel i -05 dette, også 500 mill brukere på de 5 årene er vel uten sidenstykke i historien, selv om 20/80 regelen også gjelder her så er det mye. Merk, dette er når det gjelder antall og ikke % da det fins fag el grupper som i løpet av kortere tid uten de nåværende kom. midler gjorde noe slikt rasker, da i %, men må likevel ta av hatten, samt at dette gjelder allmuen. Og uansett er det 10 % av verdens befolkning.
Design, layout er tiltalende og enkelt grensesnitt, dog kunne navigasjonen vært bedre.
Det er - med et visst forbehold - lite dynamisk, innefor verdensveven da det har litt for glatte vegger til at edderkoppen kan få godt tak til å spinne sitt nett, og lever således ikke sin egen verden eller vokser på egenhånd etter at sådd, (hvilket ble bekreftet i fase 1).
Når kommer inn så er det jo dynamikk innenfor veggene og når noen setter opp vinduet litt får jo edderkoppen litt tak.  Og da ser ut til at det i en viss grad beveger seg på egenhånd.
En fordel med dette - sånn b2b og b2c - er at de som ikke leverer eller leverer dårlig, ikke vil komme langt.
Greia, dette og tilsvarende, vil således ta over pressens opprinnelig funksjon - som den har beveget seg vekk i fra - da ingen magnat sitter med A - aksjene og overstyrer hva som kommer ut osv. Slik at det derfor blir vanskelig å holde allmuen i sjakk for slike. Da dette mediumet er interaktivt og det da er brukerne, folket som bestemmer og de fleste vet hva de liker og ikke liker så skjer dette av seg selv.
Dette forklarer også hvorfor kunsten - og ikke biz var først ute, og fortsatt er lengst fremme i dette mediumet.
Så greia er kommet for kommet for å bli og eier - slik det ser ut så langt - livets rett. Et digitalt plankegjerde.
Nuf info
(forts)      
7/11/10
Så - etter å ha testet dette og 5 andre nettsamfunn, så er dette det beste, om jeg liker det eller ikke - er ikke relevant, den har den helt klart største andelen, beste navigasjon, og sidene er ikke tunge å laste som er på noen av de andre, samt flest funksjoner
(forts.)
15/11/10
Viderer til dette så ser det ut til at dette mediumet kjører med en litt motsatt vektor til forskjell fra en ren biz side på de vanlige søkemoterer, dvs. ut fra målinger og tall så er b2b osv. høye på uke dager, men de sosiale medier holder seg mer konstant, ser ut til, med forbehold - da antall sider testet over tid er lite - at b2b osv. har bølgetoppen på uke dager og de sosiale sider har det i helga da ofte bunn i b2b/b2c. Så det er helt klart en fordel for en bedrift å være med i disse sosilae medier, selv om kun b2b da om ikke annet PR og goodwill osv.

Ellers. Ser ikke ut til at google indekserer facebook uten videre, men ser ut til til at facebook indekserer bing. (Referere her til det kryptiske tidligere, over med ederkoppen.) Merk - kun få tester på dette.
Et retorisk spørsmål. Noen innspill...
Uansett lønner det seg å være med i disse. 
Solheim Consult
 (forts. 24/11/10):
Info: «social bookmark» er: «Social Bookmarking» er en måte å lagre og dele dine favorittnettsteder med dine venner på nettsamfunn som  Facebook og flere. 

 



Follow solheimconsult on Twitter